17 okt

Interview in FD met Buitenwarenhuis oprichter

Interview zaterdag 11 oktober 2014 met Henk Jan Bijmolt, oprichter Buitenwarenhuis.

Zijn eerste e-commercebedrijf was al een succes. Met Buitenwarenhuis.nl, dat handelt in tuinhout, wil Henk Jan Bijmolt bewijzen dat dit geen toeval was.
Voor schuttinghout of een vlonder ga je naar een houthandel of een bouwmarkt. Voor veel klussers is dat een vanzelfsprekendheid. En die bouwmarkt of houthandel moet het liefst in de buurt zijn.

Henk Jan Bijmolt denkt hier anders over. De Groningse ondernemer wil bewijzen dat tuinhout ook bij een webwinkel kan worden besteld. Samen met zijn broer startte hij in 2010 Buitenwarenhuis.nl, een webshop voor tuinhout. Een paar jaar later kocht hij zijn broer uit en ging alleen verder. En zo is het nog steeds: Bijmolt is directeur en de enige aandeelhouder van de webwinkel.

Achteraf gezien was het een gunstig moment om in deze markt te stappen. De verkoop van tuinmeubelen en tuinhout stagneerde al een paar jaar. Bouwmarkten hadden het al moeilijk in 2006 en de recessie verergerde hun problemen. De houtproducenten waren in 2010, toen Bijmolt zijn webwinkel startte, blij met elke nieuwe afnemer. Het nieuwe bedrijf van de jonge ondernemer werd met open armen ontvangen.  

Buitenwarenhuis.nl handelt vrijwel uitsluitend online en levert door heel Nederland. Bijmolt betrekt het hout van een tiental grote importeurs, waardoor hij beschikt over een groot assortiment. De klant kan kiezen uit 5000 producten.
Inmiddels heeft de tuinmarkt weer aan vertrouwen gewonnen. ‘Veel mensen zijn nu bezig hun woning of tuin op te knappen. Dat kunnen wij goed merken.’ Van de klanten van Buitenwarenhuis.nl is 80% particulier, de rest bestaat uit hoveniers of klusbedrijven. De meeste klanten zitten overigens in de Randstad.
Bijmolt (33) was direct overtuigd van het marktpotentieel van zijn bedrijf. Zijn zakelijk instinct heeft hem nog niet in de steek gelaten. ‘Het aantal klanten groeit snel en de webwinkel is onlangs verhuisd naar een twee keer zo groot bedrijfsgebouw aan de rand van Groningen.’

De verkopen lopen goed. De omzet verdrievoudigt dit jaar naar een kleine € 3 mln. De ondernemer sluit 2014 waarschijnlijk af op break-evenniveau. Voor 2015 rekent hij op een eerste bescheiden winst.

Het personeelsbestand bedraagt inmiddels tien medewerkers. De ondernemer wil zijn team ook buiten het tuinseizoen, dat afloopt in november, bijeenhouden. Hij wil de kennisvoorsprong die hij denkt te hebben op andere houthandels niet kwijtraken.

Via radiospots en sponsoring stak Bijmolt de afgelopen jaren tienduizenden euro’s in de marketing van zijn bedrijf. Alles was erop gericht de verkopen aan te jagen. ‘We moesten snel een zo groot mogelijk volume zien te halen. Dat hoort bij dit bedrijfsmodel.’

Dat hij uiteindelijk in tuinhout zou stappen, is niet geheel toevallig. Zijn vader runt een tuincentrum, dus Bijmolt is vertrouwd met de wereld van hardhout, impregneren, schuttingpalen, picknicktafels en composiet.

De komende jaren moet het verkoopvolume van de webwinkel verder omhoog, zegt hij. ‘We mikken op een omzet van € 10 mln.’ Daarvoor gaat hij de formule waarschijnlijk verbreden. Het assortiment van Buitenwarenhuis.nl wordt uitgebreid met sierbestrating. De verkoop van klinkers en terrastegels moet een tweede pijler gaan vormen onder het jonge bedrijf.

Maar tuinhout blijft voorlopig wel het hoofdproduct. Als in Nederland de verkopen goed blijven gaan, wil hij op den duur ook actief worden op de Duitse markt. En wordt het bedrijf daarna weer verkocht? Bijmolt lijkt niet van plan snel afscheid te nemen van zijn bedrijf. Hij geniet van de verkoop en het contact met de klanten. ‘Hout is een tastbaar product. We hebben hier in Groningen een afhaalloods. Als je dan ziet hoe blij de klanten zijn met wat je levert en de service die je biedt: dat is mooi.’

Henk Jan Bijmolt, oprichter Buitenwarenhuis.nl.