02 mei

Tuinhoutmarkt groeit sterk

Lees het artikel, tuinhoutmarkt groeit sterk, recent verschenen in vakblad Houtwereld. De tuinhoutsector heeft het erg druk en meldt fors toegenomen omzetten. De crisis is duidelijk voorbij, de consument is weer bereid meer geld uit te geven. Tegelijkertijd heeft diezelfde consument minder zin ‘het zelf te doen’. De opmars van douglas en natuurlijke materialen zet door. Voor de GWW-branche moeten de betere tijden nog aanbreken, wel zijn er een heleboel positieve ‘bewegingen’ gaande.

 

TUINHOUTMARKT GROEIT STERK CONSUMENT WIL WEER GELD UITGEVEN

“Die drukte komt deels doordat tuinhout nu eenmaal seizoensgebonden is, maar ook doordat de crisis duidelijk voorbij is.” Het opvangen van die wisselingen in de hoeveel- heid werk doet dit bedrijf onder andere door het inschakelen van zzp’ers. Een belangrijke markt- ontwikkeling is volgens Koster dat de vraag naar lariks en douglas in de tuin doorzet. “En dat is niet wat ik had verwacht. Ik ging er van uit dat het meer een hype zou zijn, zoals steigerhout.” Voor dat laatste hebben klanten zeker ook nog belangstelling, maar het is wel op zijn retour. “Dat merkten we eigenlijk vorig jaar al.” Belangrijkste klantgroepen van Wim Koster Tuinhout zijn hoveniers, klusbedrijven, zzp’ers, aannemers en particulieren. “In het verleden was tachtig procent van onze klanten consu- ment en de rest professional: tegenwoordig is het fifty-fifty. Wij hebben daar niet op ingezet, maar toevallig is het ook niet. Ik heb sterk de in- druk dat veel meer mensen nu tuinklussen laten doen door derden in plaats van zelf aan de slag te gaan. Hoveniersbedrijven hebben veel werk en groeien sterk.”

NATUURPRODUCTEN

Anders dan veel andere leveranciers maakt Koster wel onderscheid tussen de soortgenoten lariks en douglas. “Wij zijn zelf een voorstander van douglas, al lijken de houtsoorten erg veel op elkaar en ziet de consument het verschil niet.” Productontwikkeling is volgens Erik Koster de laatste jaren op het gebied van tuinhout minder geworden. “Alles is er nu wel zo’n beetje. Vijftien, twintig jaar geleden lag dat anders. Hillhout bijvoorbeeld kwam steeds met veel nieuwe producten.” Hij bevestigt dat er wel veel gebeurt op het gebied van hout-kunststofcomposiet materialen. Binnen het eigen bedrijf signaleert hij verder dat natuurproducten het heel goed doen. “Het gaat om schuttingen van riet, heide, bamboe en boomschors. Verder zien we dat onze klanten nog veel antraciet, grijs en witte beits toepassen. Felle kleuren zoals rood en paars die de laatste trend zouden zijn, komen we hier nog niet tegen.” Het merendeel van zijn klanten woont/werkt in een straal van circa 50 km rondom Hoogeveen. Blokhutten, carports, priëlen en zo worden door heel Nederland geleverd. Een deel van het assortiment is ook via de webwinkel van Wim Koster Tuinhout verkrijgbaar.

GADERO

Eveneens erg weinig tijd vanwege de drukte heeft Henk Jan Bijmolt, eigenaar/directeur van tuinhoutwebshop Gadero, voorheen Buitenwarenhuis.nl. “De naamsverandering was om prak- tische en juridische redenen. De fantasienaam Gadero is nu voor heel Europa vastgelegd. We hebben geen showroom of winkel, maar inmiddels wel een mega-warehouse en expeditiecentrum van 3 hectare. We zijn sterk in snelle hout- bezorging in de Benelux, met name voor bedrijven, maar ook voor particulieren.” Volgens Bijmolt merkt inmiddels ‘iedereen’ dat de crisis voorbij is. “Onze omzet tot en met nu is met tientallen procenten gestegen ten opzichte van vorig jaar. We bemerken ook meer vraag naar luxere producten: hardhouten vlonders en picknicksets, bredere, dikkere planken, enzo- voort. Wij focussen ons vooral op bangkirai omdat dit bij onze zakelijke klanten de meest gewenste houtsoort is.

DIEP ASSORTIMENT

Hij vervolgt: “Voor GWW- toepassingen zoals beschoeiingen hebben we diverse Zuid-Amerikaanse houtsoorten en azobé in het pakket. Onze kracht is dat we een heel diep assortiment hebben zonder heel hard of heel langzaam lopende items.” In het kleurgebruik signaleert hij: “Mensen zijn een beetje moe van het groen verduurzaamde hout. De meeste vraag is naar grijs en zwart. Grijs is bij ons gedompeld, zwart is gebeitst.” Met het oog op de toekomst kijkt Gadero naar de Duitse markt. “Hoe en of we hier induiken, daar zijn we nog druk mee doende. Verder komt er weer een hectare op- slagruimte bij. Met ons eigen Gadero TV gaan we door met het geven van uitleg, tips en voor- beelden. Onze webplannen voor de toekomst maken we niet bekend. Alles wat we doen wordt nagebootst, daarom praten we liever ook niet over nieuwe producten en dergelijke. Wat ons betreft staan we nog maar aan het begin van de internetmogelijkheden. Zijn we nog in te halen?

Wie weet.” Gadero is al actief op Facebook, Twitter, Pinterest en YouTube en heeft een eigen blog. Trendhout in het Gelderse Oldebroek, afgelopen december uitgeroepen tot Houtwereld Top- leverancier 2016/2017 in de categorie Beste Tuinhoutleverancier, is opnieuw aan een droom- seizoen bezig. Volgens oprichter en directeur/ eigenaar Maarten de Weerd is het vanaf januari niet meer stil geweest en plust het bedrijf in vergelijking met vorig jaar zeer fors. Dat is geheel in lijn met voorgaande jaren waarin men een vergelijkbare groei scoorde. Om de groei bij te kunnen benen is geregeld ruimte erbij gehuurd en bijgebouwd. “Door de benoeming tot Houtwereld Topleverancier kennen mensen ons nu beter en komen we gemakkelijker binnen.”

RUIMTELIJKER

Maarten de Weerd hoopt vol- gend jaar opnieuw in de prijzen te vallen door ‘gewoon’ voort te gaan op de ingeslagen weg, waarbij kwaliteit, service, duurzaamheid en be- taalbaarheid centraal staan. “Dat waarderen onze klanten, zo is gebleken.” Dat zijn allemaal ‘business to business’ klantgroepen, zoals tuin- houtspecialisten, tuincentra, hoveniers, de aan- nemerij en bouwmaterialenhandelaren door heel Nederland, in België en een stukje Duitsland. “We werken met dealers en hebben ook een montageteam dat vijf dagen per week op pad is om onze producten voor de dealers, hoveniers en andere klanten te monteren. Verder bezorgen we gedurende het seizoen tweewekelijks via een vaste route, ook als het erg druk is zoals nu. Eventueel bezorgen we bij de klant-van-onze-klanten. Die laatste moeten zich vooral bezig kunnen houden met verkopen”, aldus De Weerd. De groei doet zich bij Trendhout voor in de hele breedte van het eveneens brede assortiment. “We zien dat mensen weer bereid zijn geld uit te geven, al moeten ze daar soms wat langer over nadenken. Zo worden de buitenverblijven steeds luxer en ook ruimtelijker.” Dat laatste gebeurt door glazen schuifpuien toe te voegen die een houten onderkomen de uitstraling van een echt verblijf geven, ver voorbij het tuinhuisje of de reguliere overkapping. Circa negentig pro- cent van Trendhout’s houten assortiment is van douglas: van buitenverblijf tot constructiehout. Trendhout bestaat ongeveer 8,5 jaar en is voortgekomen uit een eerdere zagerij genaamd De Weerd Houtbewerking. Maarten de Weerd: “We zaagden als eerste, zo’n dertien jaar gele- den al, douglas tuinhout. We zijn nog steeds één van de grootste spelers op douglasgebied. Wel is ons voorbeeld door vele gevolgd. Ik ben er vrijwel zeker van dat de populariteit van douglas nog verder zal toenemen. Ook in de bouw zal het meer toepassing vinden, zoals dat in andere landen al gebeurt.” Zagen doet Trendhout niet meer zelf, het doug- las wordt tegenwoordig gezaagd geïmporteerd. Frans eiken, dat voor een klein deel van de omzet zorgt, wordt wel in Nederland gezaagd. Voor volgend tuinseizoen staat er een aantal nieuwe producten op stapel. Hierover wil De Weerd verder nog niets kwijt. “De concurrentie maakt alles na. Elk jaar brengen we een nieuwe catalogus uit die via onze website aangevraagd kan worden.” Qua kleurgebruik ziet De Weerd dat zowel de grijzige tinten als wit en zwart po- pulair zijn en blijven, vooral combinaties van wit met zilvergrijs en zwart met zilvergrijs. “We zien die trend ook terug in de door ons verkochte beitsen.

SEIZOEN ‘OPGEREKT

Handelend onder de merknamen Carpgarant en Gardenline levert Carpentier Tuinhout in Aalsmeer via een dealer- netwerk in Nederland en Duitsland. Men werkt momenteel aan uitbreiding van het Nederlandse netwerk. Verder belevert Carpentier onder andere houthandels, aannemers en DHZ-zaken. Ook deze tuinhoutspecialist begon het seizoen erg goed. Opvallende ontwikkeling vindt commercieel directeur Tuinhout Dennis Scholtens dat de consument steeds minder zelf doet. Dat heeft diverse gevolgen. “Er is altijd een seizoenspiek, ongeveer vanaf half maart tot aan de zomervakantie. Maar doordat consumenten vaker werk uitbesteden, zien we een kleine verschuiving naar meer activiteit in de andere maanden. Het seizoen wordt als het ware ‘opgerekt’. Zolang het niet vriest, werken hoveniers, zzp’ers en de aannemerij immers door.” Ook aan de vraag naar bangkirai houten tuinschermen en palen is dat terug te zien. “Dit jaar is die verkoop weer wat toegenomen, terwijl we in de voorgaande periode juist meer goedkopere alternatieven zoals keruing en azobé ver- kochten.” Professionele verwerkers hebben vol- gens hem meer de neiging voor bangkirai te kiezen dan de consument, die geen verschil ziet tussen de diverse rode hardhoutsoorten. “Verder merken we dat de vraag naar (massief) composietmateriaal toeneemt; in Nederland vooral voor vlonders, in Duitsland juist voor tuinschermen.” Volgens Scholtens valt tevens op dat er vaker voor betonpalen ten behoeve van schuttingen gekozen wordt. “Dat heeft zowel te maken met het in toenemende mate uitbesteden door consumenten, maar ook met het feit dat nieuwbouwwoningen regelmatiger kant-en-klaar met schermen worden opgeleverd.” Heel belangrijke trend is de verovering van de markt door douglas, vindt hij. “Wij hebben daar de afgelopen jaren een assortiment in opgebouwd, zowel in ruw als geschaafd hout, schuttingen, overkappingen, vlonders, enzovoort. Volgend jaar gaan we het nog verder uitbreiden. Dat zal onder andere bij de tuinmeubels zijn. Dit jaar zijn we gestart met overkappingen van Bangkirai vlonders verkopen goed, merkt Gadero. 

Bij Carpentier Tuinhout blijven eveneens - waar om kleur gevraagd wordt - zwart en antraciet de favoriete kleuren, zowel in het vuren- als in het douglas-assortiment. Schermen van natuurlijke materialen, of dat nu riet is of bamboe, zijn eveneens gewild. Dennis Scholtens: “Daarnaast zien we de belangstelling voor bamboe rollen toenemen; dit jaar zijn ze voor het eerst ook verkrijgbaar in een van nature zwarte uitvoering. En nee, we gaan geen panda’s voeren.” Een plan in uitvoering is de vernieuwing van de website. “Deze wordt informatiever en zal meer gericht zijn op het uitstralen van sfeer.” De verkoop van speeltoestellen loopt wat terug, waar- schijnlijk doordat kinderen minder buiten spelen en steeds meer met hun iPad en/of smartphone in de weer zijn. Carpentier Tuinhout levert tevens hout voor het natte werk. “Het gaat vooral om azobé voor be- schoeiingen, damwanden, steigers, vlonders en soortgelijke toepassingen. Het grond-, wegen- en waterbouwhout is een substantieel deel van onze omzet”, geeft Scholtens aan. De onderneming koopt en importeert het azobé zelf vanuit Afrika, hetzij FSC-gecertificeerd of ‘gewoon’ aantoonbaar legaal volgens de vereisten van de Europese Houtverordening, de EUTR. Op de nieuwe website krijgt het GWW-hout meer aan- dacht. Eveneens bedoeld voor natte toepassingen zijn Carpentier’s Prolock-systemen, een verzamelnaam voor 100% gerecycled kunststof damwanden en beschoeiingen.