Lees hier het uitgebreide interview met Gadero oprichter Henk Jan Bijmolt in Financieel Dagblad.
'Best veel mensen hebben leuke ideeën maar die durven dat niet uit te voeren. Ik ben niet altijd even doordacht, maar bij veel ideeën moet je niet weten wat voor beren er op de weg komen. Gewoon gaan doen en dan zie je daarna wel.'
Onder het golfplatendak in de kantine van een deelkantorenpand zet Henk Jan Bijmolt (40) zijn visie op ondernemen uiteen. Tegenover de kolossale loods van zijn bedrijf kan de geboren Groninger bezoek zo toch op ontspannen wijze ontvangen. 'De loods is niet voor particulieren hoor dus verwacht geen gelikte dingen.'
Afwisselend tilt Bijmolt zijn voeten op de zwarte picknickbank om ze na een paar minuten weer op de grond te zetten, terwijl hij dan weer mijmerend dan weer energiek over zijn ondernemersbestaan vertelt. Zo nu en dan loopt er een kennis langs wie hij een korte groet toewuift.
Bijmolt is niet zomaar een ondernemer. Hij zette in zijn leven al vele bedrijven op. Het merendeel hiervan bestaat nog: als onderdeel van een ander bedrijf of als onderneming op eigen benen. Koeltjes: 'Ik ben wel een ondernemend type ja. Gewoon gaan met die banaan.'
Bovendien was hij op de een of andere manier nog betrokken bij de geboorte van een handvol andere bedrijven. Van al die ondernemingen staan er dit en vorig jaar vier in de FD Gazellen, waaronder het bedrijf waar hij zich nu voornamelijk op richt: online tuinhouthandel Gadero, dat een omzet van €36 mln draaide in 2020.
Het ondernemen zat er al vroeg in bij Bijmolt. Als jongen van twaalf verkocht hij tuinplanten in de boomkwekerij van zijn vader in het Oost-Groningse Borgercompagnie. Wanneer vaderlief van huis was, leidde hij klanten rond en verkocht dan boompjes. Zo nu en dan per abuis onder de kostprijs. Een paar jaar later, toen hij zeventien was, zette hij zijn eerste bedrijfje op. Nu verkoopt hij naast tuinhout grote kunstkerstbomen en zelfs borderpakketten.
Het waren de begindagen van het massale online verkeer. De beginnende ondernemer spon er garen bij met een bedrijf dat websites creëerde voor derden. 'Ik was gefascineerd door het internet. Dat je vanaf je zolderkamer de hele wereld kon bereiken.' Hij kenmerkt het als een leerzame periode. 'Het was allemaal heel kneuterig, maar ik heb toen wel de eerste lessen opgedaan. Zoals hoe je een factuur stuurt en een gesprek met een klant voert.'
In de jaren daarna volgden nog meer bedrijven die (mede) uit Bijmolts hoofd ontsproten. Waaronder een naamcreatiebureau, een kunstzoekmachine en kookwebshop Cookinglife.
In het gesprek komt naar voren hoe Bijmolt zich eerder heeft moeten leren inhouden dan zijn best moest doen om iets op touw te zetten. Al lijkt de dadendrang ondertussen enigszins getemd. 'Sinds ik ongeveer tien jaar geleden advertentienetwerk Cleafs verkocht en Cookinglife aan mijn zakenpartner overdroeg, richt ik me wel volledig op Gadero. Al verbaast het me dat ik me al zo lang kan focussen,' zo stelt de Groninger olijk. Om te vervolgen: 'Stiekem doe ik er nog wel wat nieuwe dingen naast. Ik heb nog wat investeringen. Maar ik doe daar geen uitvoerende dingen.'
En nooit bang geweest dat iets zou mislukken? 'Ik heb geen last van faalangst en vind het juist prima als iemand anders het niks vindt. Het mooiste is als anderen er niet in geloven en dan kijken of het wel lukt. Ik ben nu bijvoorbeeld bij Gadero met een idee bezig en heb van tevoren aan mensen gevraagd om te zeggen dat ze het helemaal niks vinden. Dat vind ik een leuke motivator.'
Bijmolt ziet zichzelf meer als ondernemer dan als manager. 'Als ik kijk naar ondernemers om heen dan zijn zij wel een stuk allrounder. Ik heb bijvoorbeeld nul interesse in finance. Ik weet wel wat de omzet en de winst zijn, en in grote lijnen weet ik de kosten wel, maar al die Engelse termen en dat soort dingen daar heb ik geen interesse in.'
Hij deed daarom recentelijk binnen zijn eigen bedrijf wat hij zelf een 'stapje opzij' noemt. Een collega fungeert nu als directeur. Nuchter: 'Iemand moet de titel directeur hebben. Maar goed, dat vinden wij niet zo spannend. Het komt er vooral op neer dat ik meer bezig kan zijn met nieuwe zaken.'
Is dat het grote verschil met andere ondernemers, dat hij heel graag nieuwe dingen wil proberen, terwijl anderen meer managen en daardoor een bedrijf laten groeien? Bijmolt: 'Ik denk dat dat vaak wel een verschil is. Ik heb bijvoorbeeld ook geen moeite met mensen aannemen die slimmer zijn dan ik en die dingen beter kunnen. Ik heb geen zin om de kikkers die uit de kruiwagen zijn gesprongen er weer in te gooien.'
Nu Bijmolt zich minder hoeft te richten op het managen, heeft hij dus weer meer tijd voor wat hij het 'echte ondernemen' noemt. Bijvoorbeeld de uitbreiding naar Denemarken met Gadero. Of duurzame houtsoorten uitzoeken en vermarkten. 'Thermisch essen is mijn stokpaardje.' En zo nu en dan een blogpost schrijven voor op de eigen site, want dat doet het manusje-van-alles ook bij tijd en wijle.
Na al die jaren in Groningen te hebben gewerkt nooit de drang gehad om naar de Randstad te gaan om daar een bedrijf op te zetten? 'Het trekt me niet. Ik vind het hier wel prettig. Nog meer drukte dat spreekt me niet aan. En ik vind de mensen daar soms wel heel mondig. Dat merk ik al in onze (voormalige) showroom in Breukelen. Dan heb ik liever hier, van doe maar normaal.
Maar er valt ook wat te leren aldus de Groninger. 'Soms zijn we wel te nuchter en mogen we wel meer laten zien wie we zijn. Dan vinden we een bepaalde investering in software een te grote uitgave en zie je een bedrijf in het westen dat wel doen. Dan zijn we te behoudend.'